zdravje > domača lekarna

Črni ribez

Tako rdeči kot črni ribez ponavadi domujeta skoraj na vsakem vrtu, ter prijetno dopolnjujeta košarico poznega pomladnega sadja v kateri najdemo še maline, kosmulje, češnje, borovnice, jagode... Tako kot skoraj vso sadje je tudi ribez bogat vir vitaminov, mineralov in antioksidantov.

Piše: Rainer Jure


Grozdni sadež, močnega vendar nekoliko kiselkastega okusa uporabljamo za izdelavo sokov, marmelad, želejev, iz njegovih pečk pa proizvajajo izjemno cenjeno olje.

Sto gramov črnih jagod vsebuje več kot 300 odstotkov dnevno priporočene vrednosti vitamina C, ki je najpomembnejši antioksidant v telesu. Omili izpostavljenost strupenim agensom iz okolja, ter posledično varuje pred sproščanjem prostih radikalov, ki lahko poškodujejo celice.

Vsebuje tudi presnovno pomembne vitamine B5 (pantotenska kislina), B6 (piridoksin) in B1 (tiamin).

Poleg tega je bogat vir mineralov: železo, baker, kalcij, fosfor, mangan, magnezij in kalij.

Od antioksidantov so prisotni antocianini, flavonoidi (betakaroten, zeaksantin, kriptoksantin), ki znižujejo tveganja raka na pljučih in ustne votline, varujejo pred nevrološkimi boleznimi, upočasnjujejo staranje, ter se borijo proti tihim telesnim okužbam.

Črni ribez ima nižji glikemični indeks

Z glikemičnim indeksom (GI) predstavljamo stopnjo kako hitro določeno živilo vpliva na neposreden dvig sladkorja v krvi. Živilo z visokim GI je npr. bel kruh, hitreje zviša koncentracijo glukoze v krvi, posledično se poveča vsebnost inzulina, kar lahko povzoči negativne posledice. Glikemični indeks je odvisen od sestave ogljikovih hidratov posameznih živil. Ker ima črni ribez zelo kompleksno sestavo ogljikovih hidratov, telo za presnovo potrebuje več časa, glukoza nastaja počasneje, prav tako počasneje prehaja v kri. Počasna absorpcija ne vpliva na ravnovesje sladkorja v krvi.

Okužbe

Sto gramov jagod črnega ribeza vsebuje več kot 300 odstotkov dnevne telesne potrebe po vitaminu C. Vitamin C je močan naravni, vodotopni antioksidant, ki organizmu pomaga pri razvoju obrambnega sistema v smeri boja proti številnim infekcijam.

Lasje in koža

Uživanje črnega ribeza ne le izboljša delovanje in odpornost imunskega sistema, ampak lahko pospeši izločanje kolagena, pomembne beljakovine za mladosten videz kože in sijoče lase. Prav tako je bogat vir vitamina A, ki pomaga pri izločanju sebuma, kompleksne mešanice lipidov, ki so pomembni za ohranjanje vlažne in sijoče kože.

Energija

Suhi delež 100 g črnega ribeza vsebuje 14% mangana, ki je bistven mineral pri proizvodnji za energijo in antioksidativno obrambo pomembnih encimov. Npr. nekateri encimi, ki za svoje delovanje potrebujejo mangan, razgrajajo proste radikale s poreklom celičnega mitohondrija.

Rdeče krvničke

Baker in železo sta pomembna gradnika novih krvnih celic. Pomanjkanje železa lahko povzroči slabokrvnost, utrujenost in oslabelost.

Spanec

Zaradi vsebnosti magnezija uravnava presnovo, preprečuje motnje spanja in nespečnost.

Prebava

Priporočen dnevni vnos vlaknin pri moških znaša 38g, pri ženskah 25g. Vlaknine uravnavajo prebavo, ter preprečujejo zaprtje.


 

Sorodni tagi
Sorodni članki
Komentarji