zdravje > nasveti

Dihalne vaje za sproščanje

Dihanje je zelo povezano z napetostjo in sproščenostjo. Pri dihanju ločimo tri faze: vdih, ki je aktiven, izdih, ki je pasiven, in odmor med njima, ko s polnimi in s praznimi pljuči spontano zadržimo dih za nekaj trenutkov. Da je vdih povezan z aktivnostjo, se lahko hitro prepričate, če poskusite dvigniti nekaj težkega.

Piše: bambino.si


Opazili boste, da avtomatično vdihnete in s polnimi pljuči zadržite dih, da ustvarite nekakšen pritisk v trebuhu, ki vam pomaga pri dviganju. Če skušate isto težo dvigniti po izdihu, s praznimi pljuči, vam bo šlo dosti težje, če vam bo sploh uspelo.

Naučimo se zavestno popolnoma vdihniti in izdihniti. Vdih se začne s prepono, ki se spusti v trebuh in ga s tem izboči. Potem se vdih širi v prsni koš in konča pri ključnicah. Izdih se spušča od ključnic nazaj v trebuh. Vse tri faze dihanja lahko še bolje ozavestite, če se uležete in z vdihom položite roke za glavo, z izdihom pa jih vrnete nazaj ob telo. Kadar smo sproščeni, je dihanje počasno in globoko. Če dihanje namerno upočasnimo in poglobimo, se bomo fizično in psihično sprostili.

Gotovo ste že slišali koga dihati med globokim spancem (ne mislim na smrčanje, kjer so dihalne poti stisnjene, na trenutke morda čisto zaprte, da celo preprečujejo dihanje). Poskusite se sede čim bolj sprostiti (leže bi najbrž hitro zaspali). Vdihnite skozi nos in izdihnite skozi usta. Na podoben način si oddahnete, kadar sprostite napetost. Lahko si predstavljate, kako to deluje na vaše telo in duševnost.

Enak, vendar še močnejši učinek, ima tudi dihanje tako, da sprostite grlo in malenkost napnete glasilke, samo toliko, da boste lahko zaslišali šum zraka v grlu ob vdihu in ob izdihu. Če vam uspe nekaj minut dihati na tak način, se boste sprostili in si znova nabrali moči.

Verjetno pa vas bo najhitreje sprostila pranajama smeha. Med smehom se sprostita prepona in trebušna stena. Pljuča se dobro "prevetrijo" in tudi psihično se sprostimo. Morda ste se že kdaj do solz nasmejali ali pa se niste mogli nehati smejati, čeprav položaj ni bil primeren za smeh. Če se dlje časa smejimo krčevito, nas lahko naslednji dan bolijo trebušne mišice, kot če bi delali kaj težkega.

Če smo v sebi dolgo zadrževali žalost, pa se nam lahko zgodi, da se s smehom toliko sprostimo, da žalost končno pride na dan in se razjokamo. Zato pranajama smeha ni primerna za čustveno labilne ljudi in osebe v hudem stresu, zaradi kake težke življenjske situacije. Ljudje, ki so napeti, se smejijo komaj slišno, ali pa spuščajo piskajoče zvoke, zaradi stisnjenega grla.

V tem primeru je treba vaditi postopno in v kombinaciji z drugimi tehnikami sproščanja. Z nekaj vaje se tudi ti sprostijo in svobodno zadihajo. Pranajamo smeha lahko izvajate sede ali leže na hrbtu. V sedečem položaju med smehom mahate z rokami, kot bi zamahovali s krili. S tem še dodatno širite in krčite prsni koš. V ležečem položaju pa mahate hkrati z rokami in nogami.
 

Sorodni tagi
Sorodni članki
Komentarji