Thursday, June 20, 2024

Izguba večje količine vode in elektrolitov iz telesa privede do dehidracije organizma in nastane kot posledica povišane telesne temperature, driske, bruhanja in povišane temperature okolja.


Voda v telesu

Voda je glavno gorivo našega metabolizma. Človeško telo lahko brez vode zdrži okoli štiri dni. Zadostna količina vode pomeni normalno gostoto krvi, normalne dotok kisika do možganov, mišic in ostalih organov. Z nižanjem količine vode v organizmu, se znižuje presnovno izločanje toksinov in antigenov.

Mehanizem, ki uravnava žejo, se ne sproži pravočasno. Občutek žeje je že začetek dehidriranosti, zato so ljudje, ki pijejo manj izpostavljeni boleznim ledvic, motnjam duševnih funkcij, prebavnega trakta in celo srčnih težav.

Telo izgublja tekočino skozi uriniranje, stolico, z dihanjem in znojenjem, kar v normalnih pogojih znaša 2,5 litra dnevno. V stanju hipertermije se z znojenjem lahko izgubi dodatne tri litre vode dnevno. V kolikor izgube ne nadoknadimo, je zelo verjetno, da bomo dehidrirali. Znanstveno potrjeno je, da izguba desetino skupne tekočine v telesu povzroči nezmožnost stanja in hoje.

Simptomi

Na začetku dehidracije niso prisotni nikakršni simptomi, lahko se pojavita žeja in suha usta. Naslednja stopnja poskrbi za suho in hipertermirano kožo, utrujenost, vrtoglavica, krči v nogah in rokah. Bolj kot smo dehidrirani toliko bolj so značilni naslednji simptomi:

•    Rdečica na obrazu
•    Znižana proizvodnja urina
•    Urin temno rumene barve
•    Vdrte oči
•    Izostanek solz
•    Slabost in bruhanje
•    Tahikardija
•    Pospešeno hitro dihanje
•    Razdražljivost

V težjih primerih dehidracija povzroči celo smrt!

Kako preprečiti dehidracijo?

Voda je pomemben dejavnik za ohranitev primernega volumna krvi in seveda ostalih telesnih tekočin. Prav zaradi tega vpliva tudi na zadrževanje normalnega krvnega tlaka.

Če želimo preprečiti dehidracijo, moramo piti še preden postanemo žejni. Dobro je vedeti sledeče:

•    Dnevno zaužijte najmanj dva litra vode, tudi ko niste žejni
•    Športne napitke pijemo z večjim užitkom, so aromatizirani z dodanimi elektroliti. Izogibajte se tistim z veliko sladkorja, saj ti še dodatno izzovejo žejo.
•    Izogibajte se kofeinskim napitkom in alkoholu, vsaj vsebujejo snovi, ki povzročajo dehidracijo.
•    Gazirani napitki sicer dajejo občutek odžejanosti, vendar preprečujejo adekvatno uživanje vode.
•    Uživajte čim več sadja in zelenjave, izogibajte se težki in mastni hrani.

V času poletnih mesecev, kjer vladajo visoke temperature, se priporoča vnos najmanj dveh decilitrov pijače na vsake pol ure. Če se ukvarjate s športnimi aktivnostmi, je potrebno priporočljivo količino povečati.

Najboljša rešitev je kontinuirano pitje vode razporejeno skozi ves dan. Vodo imejmo vedno pri roki, saj tako spodbujamo refleksno pitje. Poleg vode v telo vnašamo tekočino tudi s sezonskimi živili, ki vsebujejo 80-95% vode (lubenice, melone, marelice, paradižnik, kumarice,…). Med obrokom ne pijte, saj na ta način redčite želodčno kislino, ki razgrajuje hrano.

V kolikor srečate razdraženo in zmedeno osebo s suho, hladno in rdečo kožo, previsokim intervalom srčnega utripa, zanjo priskrbite zdravniško pomoč.

Otroci in starostniki

Otroci še nimajo popolnoma razvitega občutka za žejo. Mlajši je otrok hitrejše potekajo presnovni procesi. Za otroke velja, da morajo popiti nekje med 10-15% vode v primerjavi z njihovo telesno težo. Če zaradi bolezni, povišane telesne temperature, driske ali bruhanja izgublja telesno tekočino, se dnevna potreba po vnosu tekočin povečuje. Za vsako stopinjo povišane telesne temperature je potrebno zaužiti dodatnih 10 gramov vode na kilogram telesne teže.

Dojenčkom, ki se hranijo izključno z dojenjem, tekočine ni potrebno dodajati. Materino mleko vsebuje zadosti vode, dojenčkom, ki pa se hranijo izključno z nadomestki materinega mleka pa je potrebno dodajati vodo, saj se le na ta način izločijo nepotrebni minerali in presnovni produkti.

Pri starejših ljudeh občutek žeje u leti slabi. Simptomi dehidriransoti se pojavijo še preden se pojavi občutek žeje. Starejšim predlagam redno pitje vode, hladnih in toplih napitkov, ter uživanje juh.
 

Kategorija:   Novice, Splošno zdravje
Naslednji prispevek

Učinki prepovedanega kajenja na javnih mestih

13 junija, 2012 0