Tuesday, November 19, 2019
april 10, 2019

NOSEČNOST IN SPREMEMBE V TELESU NOSEČKE – PREBAVILA

By urednik 0 154 Views
[Total: 0    Average: 0/5]

Telo nosečke mora tekom nosečnosti, kot že rečeno v prejšnji objavi , zadovoljiti povečano potrebo po kisiku in hranilnih snoveh. Zato bomo danes nekaj več besed posvetili tudi prebavi nosečke, saj se ta prav tako prilagodi. Katera nosečnica se še ni soočila z zaprtjem, napihnjenostjo, zgago in slabostjo?

PREBAVILA
Seveda na sama prebavila ne vpliva samo rast maternice (tu je še delovanje hormonov), a je vseeno vredno omeniti, da ta z napredovanjem nosečnosti vpliva na delovanje bližnjih organov. Z večanjem se prestavlja ven in navzgor iz medenične votline – takrat postane trebušček tudi vedno bolj viden. Ta premik maternice vpliva na premik želodca, črevesja in tudi drugih bližnjih organov.

 Sama prebava se malce upočasni (zaprtost, napihnjenost):

Ta nevščečnost se pri nekaterih pojavi že v prvem trimesečju (in se kasneje uravna),
navadno pa se pojavi v drugem in tretjem tromesečju nosečnosti, zaradi povišane ravni
progesterona v krvi. Peristaltika (ritmično gibanje prebavil) nosečk se zmanjša.
Nosečnost ne vpliva na samo praznjenje želodca, je pa upočasnjen tranzit po tankem in
debelem črevesu. Debelo črevo hkrati povečano absorbira tudi vodo, kar lahko privede
do zaprtja.

Želodec je stisnjen:

Tako imamo manj prostora za vnos hrane. Zato je še toliko bolj priporočljivo jesti manjše
obroke večkrat na dan. V nasprotnem primeru vam bo pogosto slabo, bolj verjetno vam
bo nagajala zgaga itd. Manjši in redni obroki bodo ugodno vplivali tudi na inzulin v krvi, ki
uravnava stopnjo glukoze v krvi, od katere pa je plod v celoti odvisen.

 Povečana možnost REFLUKSA – kislina, zgaga.

 Povečana verjetnost nastanka žolčnih kamnov.

 Hemoroidi.

 

Po drugi strani pa nosečka vnaša več hranil, saj mora zadovoljiti zahteve po večjih porebah po hranilih, ki se z napredovanjem nosečnosti povečujejo. Priporočljivo je, da nosečka vnese 300 kalorij več na dan, a to šele od druge polovice nosečnosti dalje, kar pa vsekakor ne pomeni, da mora nosečka začeti jesti za dva. Za lažjo predstavo – pribljižno 300 kalorij predstavlja 1 majhen jogurt, 2 rezini polnomastenga sira in 1 manjši košček kruha (npr: ržen). Torej ne prav veliko.

Med nosečnostjo cilj vadbe ni izboljševanje tvojih rezultatov, temveč vzdrževanje dosedanje forme, tvojega počutja in morebitnega lajšanja manjših nosečniških zapletov (odpravljanje/omejevanje bolečin, gestacijski diabetes, preeklempsija, zaprtost, težave s spanjem, …). Forma bo verjetno po porodu vseeno nekoliko slabša, a bo tvoja pot vrnitve nazaj v »formo« veliko krajša, kot če med nosečnostjo ne bi bila aktivna. Seveda pa moraš biti pozorna, da izbiraš vaje, ki so primerne za nosečnice. Zato je tudi priporočljivo, da se odločiš za vadbo, ki je nosečkam še posebaj prilagojena in poteka pod budnim očesom za to usposobljenega trenerja.

 

NA KAJ MORATE PAZITI MED VADBO?

Spremembe metabolizma v nosečnosti že same po sebi dvignejo telesno temperaturo nosečnice. Zato bodite aktivne nosečke pozorne, da ne pride do pregrevanja telesa. Zmerna vadba namreč po prvih 30 minutah temperaturo telesa poveča za pribljižno 1 stopinjo in pol, povišana pa ostane nadaljnih 30 minut.

Da ne bi prišlo do pretiranega pregrevanja telesa, bodite pozorne na več dejavnikov: okolje, kjer vadite, obleka, ki jo nosite med vadbo, vnos tekočine (pred, med in po vadbi), intenzivnost vadbe itd. S samo intenzivnostjo vadbe namreč telesna temperatura sorazmerno z intenzivnostjo narašča. Intenzivnost (najbolje, da je ta zmerna) mora biti tako prilagojena posamezni nosečki in nosečnosti, vsak dan posebej, glede na trenutno počutje. Med vadbo nosečka ne sme pozabiti na hidracijo, saj med samo vadbo z znojenjem izloči še dodatno tekočino (tudi vitamine in minerale), ki jo je potrebno med vadbo (in po njej) nadomestiti. Hkrati pa se lahko z uživanjem hladne vode tudi malenkost ohladi.

Super je, da je nosečka ozaveščena tudi o tem, kako raven sladkorja v krvi ohranjati čim bolj konstantno. Pri vadbi namreč porablja glukozo, od katere je odvisen razvoj ploda. Zato morata biti pozorna, da vadba ni preveč intenzivna in da ne traja predolgo. Če ima nosečka urejeno prehrano, je spočita in se dobro počuti, tako ni nobenega strahu, da bi otrok dobil premalo hranilnih snovi ali da bi zaradi vadbe prišlo do zastoja rasti ploda.

 

KAJ Z VADBO NOSEČKA LAHKO PRIDOBI?

Sama vadba vsekakor lahko vpliva na hitrost metabolizma. Ob pravilni izbiri vadbe, boš tako ugodno vplivala na svojo prebavo, hkrati pa boš s strani strokovno usposobljenega trenerja tudi bolj ozaveščena o pravilni in redni prehrani, ki bo prav tako pripomogla k hitrejšemu metabolizmu. Na tak način, lahko nosečka že v tem obdobju prepreči tudi pojav hemoroidov (te se lahko kasneje prenesejo tudi v po porodno obdobje), saj se vam ne stranišču ne bo potrebno pretirano napenjati.

Pravilna prehrana bo vplivala tudi na raven sladkorja v krvi, ki je glavni vir energije za plod. Z vzdrževanjem stabilnosti sladkorja v krvi pa bo sama nosečka ugodno vplivala tudi na nosečniško sladkorno bolezen (gestacijski diabetes) – jo bo imela pod nadzorom ali celo preprečila. Z redno in zdravo prehrano v kombinaciji z zmerno in redno vadbo, bo preprečila tudi nalaganje nezaželenih maščob in prekomerno pridobivanje telesne teže.

Zaželjeno je, da nosečka izbira hranila, ki so obogatena s kompleksnimi ogljikovimi hidrati (več vlaknin – ugodno vplivajo na prebavo), beljakovinami (te so med nosečnostjo še kako pomembne) in kakovostnimi maščobami. Več o prehrani nosečke pa v kateri od naslednjih objav. Dogovorjeno?

Do naslednjič #gibajzibaj
(Nuša Repovž)

Komentarji
Kategorija:   Gibaj zibaj