Friday, June 14, 2024

Nekaj tekočine zaužijemo s pripravljeno hrano (juhe, kompoti ipd.), večino pa popijemo v obliki različnih napitkov.


Strokovnjaki so po vzoru prehranske piramide pripravili piramido pijač – koliko neke pijače je priporočeno, da jo zaužijemo. Od spodaj navzgor si sledijo voda, čaji, kave, mleko, pijače z dodatki umetnih sladil, naravni sadni in zelenjavni sokovi s hranilnimi snovmi, alkohol ter dodatno sladkani sadni sokovi brez hranilnih snovi. Najmanj je torej priporočeno pitje alkohola in sladkanih sadnih sokov brez hranil.

Voda

Na prvem mestu je navadna voda brez dodatkov. Nima nič kalorij, a veliko koristnih snovi, med katerimi so najpomembnejši minerali. Zadnje čase je vse popularnejša ustekleničena voda, ki ima različne dodatke. Strokovnjaki se še ne strinjajo s tem, da je dobro, da pijemo vodo, ki ima dodane različne minerale in vitamine. Obstaja namreč nevarnost, da bodo ljudje zanemarili uživanje raznolike prehrane, ker bodo prepričani, da vse potrebno za rast in razvoj dobijo s pijačami z dodatki. Tisti, ki imajo neoporečne vodovode, bi morali piti vodo iz vodovoda. Če ne gre drugače, ali ko greste na pot, je primerna tudi ustekleničena voda. V medijih smo zasledili kar nekaj analiz, katera izmed ustekleničenih voda je primernejša. Verjetno bi se te analize spremenile ob vsakokratni ponovitvi. Torej je na vas, da se odločite, katero vodo boste pili. Izbira je vedno večja in ustekleničene vode so pod nadzorom ustreznih služb, torej zdravju niso škodljive.

Čaj

Čaji, ki jih ne sladkamo pretirano, so zelo priporočljivi za potešitev žeje. Na tržišču je pester izbor, od domačih, sadnih in zeliščnih, do zelenih ter črnih čajev z različnimi dodatki. Veliko čajev si lahko čez poletje pripravimo tudi sami. Pokukajte v knjige o zdravilnih zeliščih, teh najdete v knjižnicah veliko, in poiščite recept za sušenje oziroma pripravljanje plodov oziroma cvetov za čaje. Čaj, ki ga boste nabrali in pripravili sami, vam bo še posebno teknil.

Kava

Pitje kave je pri nas postalo zelo popularno. Poznamo zmerne pivce kave in že kar zasvojence s kavo. Strokovnjaki priporočajo zmernost tako pri kavi kot pri pravem čaju, ker vsebujeta kofein, ki v velikih količinah ni najbolj zdrav. Po raziskavah kofein ni škodljiv, če ga ne zaužijemo več kot 400 miligramov na dan. Deciliter turške ali espresso kave ima od 40 do 75 miligramov kofeina. Torej niste življenjsko ogroženi, če popijete približno šest turških kav ali drugih črnih kav na dan. Vendar nobeno pretiravanje ni dobro, zato je zmernost pametna tudi pri pitju kave, kar pomeni, da so tri kave na dan več kot dovolj. Ni priporočljivo, da več kave spijejo nosečnice, ker je dokazano, da prekomerno pitje kave lahko povzroči spontani splav ali nižjo porodno težo pri novorojenčku.

Mleko

Mnenja o koristnosti mleka so še vedno zelo različna. Dokazano so koristnejša posneta mleka – to so mleka z manj maščobe – od 1 do 1,5 odstotka maščob. Vsekakor je mleko nepogrešljivo pri prehrani dojenčkov, otrok in mladostnikov. Nikakor pa ni priporočljivo, da mleko popolnoma izpodrinejo sokovi. Zato, če ste žejni, posezite tudi po mleku.

Pijače z dodatki umetnih sladil

Če ste žejni, velikokrat posežete po različnih kolah, koktah, orah, ledenih čajih. To so pijače z dodanimi umetnimi sladili in tudi mehurčki. Ne eno ne drugo ni najprimernejše za zdravje. Strokovnjaki opozarjajo na škodljive vplive gaziranih pijač na zobno sklenino. Vendar te vrste pijač lahko pri odraslih zamenjajo kavo ali čaj.

Naravni sadni in zelenjavni sokovi s hranilnimi snovmi

So peti po priporočljivi dnevni zaužiti količini v piramidi pijač. Naravni sadni sokovi brez dodanega sladkorja so primerni za zdravje. Če popijemo veliko dodatno oslajenega soka, se moramo zavedati, koliko kalorij zaužijemo z njim. Najnovejše ameriške raziskave so pokazale, da ljudje s pijačami zaužijejo kar 21 odstotkov vseh dnevnih kalorij, predvsem s sokom in z gaziranimi pijačami.

Alkoholne pijače

Pri alkoholu veljajo znana opozorila, da pretirano uživanje resno škodi zdravju. Kozarec vina po obroku je lahko črn ali bel, saj večje koristi črnega oziroma rdečega vina v primerjavi z belim niso toliko pomembne. Tudi raziskave, ki bi dokazale koristnost uživanja katere koli alkoholne pijače, niso znane.

Čisto na repu piramide pijač so sokovi brez dodanih vitaminov, mineralov in podobnih hranil. Tem se lahko mirno odrečete. Zato bodite pozorni, ko kupujete sadne sokove. Ne glejte le na ceno, ampak poglejte predvsem sestavine. Bolje manj, a kakovostnejše.

Vir: Dnevnik 

Kategorija:   Novice, zdravje