Wednesday, May 29, 2024

Škodljivi dejavniki, ki se jim je potrebno v nosečnosti izogniti


 

Alkohol

 
V današnjih časih se ugotavlja, da se je najvarnejše popolnoma izogniti pitju alkohola v nosečnosti, ker pitje že zelo majhnih količin alkoholnih pijač lahko ogrozi fetalni razvoj in lahko privede do tako imenovanega fetalnega alkoholnega sindroma (FAS, se v ZDA diagnosticira pri enem primeru bolezni na 750 novorojenčkov letno). Sindrom FAS vključuje mentalno retardacijo, zaostajanje v fetalni rasti, vključno s težo, višino in obsega otrokove glave, srčne anomalije in motnje v obnašanju. FAS lahko preprečimo, ko pa enkrat plod poškodujemo z alkoholom, ga ni mogoče več zdraviti. Posebno nevarno je pitje žganih pijač, a to ne pomeni, da se ni potrebno izogibati pitju vina in piva, vsaj lahko že minimalno uživanje alkohola (pijača dnevno), pripelje do poškodbe v fetalnem razvoju, še posebno v začetku nosečnosti, ko se formirajo organi. Umirjeno pitje alkohola, pa lahko privede tudi do prezgodnjega poroda.

Kajenje, droge in zdravila

Zelo dolgo poznamo priporočilo: ne kadite in ne uživajte drog. Kajenje se jasno povezuje s slabšim izidom nosečnosti, kot so nizka porodna teža, prezgodnji porod, kratke gestacijske dobe, sindroma nenadne smrti otroka do 1. leta starosti, pa tudi rojstvu mrtvega otroka. Dobra novica je, da veliko število kadilk, v času nosečnosti spontano preneha kaditi.

V času nosečnosti, zdravila ne uživajte samovoljno, ampak samo s priporočilom in posvetom z zdravnikom. Uživamo samo zdravila, ki spadajo v kategorijo t.i. neškodljivih zdravil za plod. Posebno občutljiv čas je prvo tromesečje, ko se razvijajo organi ploda. V sistemsko cirkulacijo ne prihajajo samo zdravila, ki jih uživamo oralno, ampak tudi zdravila, ki jih nanašamo na kožo. Zaradi tega moramo biti še posebno previdni in zato je posvetovanje z osebnim zdravnikom, še toliko bolj pomembno. Izogibajte se pesticidov, herbicidov in insekticidov.

Kava

Za večino nosečnic uživanje do dveh skodelic kave dnevno ne predstavlja posebne nevarnosti, se je pa potrebno izogibati uživanju večje količine kofeina, ki je lahko škodljivo. Zaužit kofein (nahaja se tudi v čokoladi in nekaterih gaziranih sokovih), po 15. minutah deluje na osrednji živčni sistem tako, da blago zviša krvni tlak, zviša srčno frekvenco, ter stimulira mokrenje, kar zmanjšuje količino tekočine v telesu. Različne raziskave so pokazale, da več zaužitega kofeina dnevno, povzroča manjšo porodno težo novorojenca.

Prehrambene navade

Listeriozo povzroča bakterija Listeria monocytogenes, katere se simptomi zastrupitve kažejo kot blažje in srednje težke prebavne motnje, ki jih spremljajo trebušni krči, bruhanje in driska. Težji primeri listerioze lahko izzovejo prekinitev nosečnosti (spontani splav), meningitis ali sepso pri novorojenčku. Infekcijo, ki se prenaša s hrano, boste preprečile z rednim in pogostim umivanjem rok pri pripravi hrane, paziti morate na shranjevanje in pogrevanje hrane, temeljito umivajte sveže sadje in zelenjavo.

Izogibajte se sledečega:

  • Ne pijte nepasteriziranega mleka in proizvode iz nepasteriziranega mleka, kot so mehki siri, ne uživajte hladne solate (tune in jajca)
  • Zaradi nevarnosti zastrupitve s salmonelo ne jejte surovo in ne zadostno termično obdelano perutnino, jajca, surovo meso (nevarnost toksoplazmoze), nekaterih mlečnih izdelkov, vključno s sladoledom, ki vsebuje surova jajca.

 

Hrana iz morja vsebuje veliko zdravilnih sestavin, ki imajo pozitiven učinek na zdravje nosečnice in ploda (ribje olje in omega -3 kisline), vendar je vseeno potrebna previdnost pri uživanju tako imenovane modre ribe, kot so morski psi, mečarice in tune, ker vsebujejo visoko količino živega srebra, ki je stranski produkt industrijskega odpada. Živo srebro je močan živčni toksin, ki je lahko odgovoren za poškodbe otrokovih možganov in zaostajanja v nevrološkem razvoju. Otroci v razvoju so še posebno občutljivi na te vrste strupov. Glede na to, da se živo srebro zadržuje v telesu, se je pametno izogibati teh vrst rib tudi takrat, ko načrtujete nosečnost, ko dojite novorojenčka, ribje olje pa raje zaužijte v obliki prečiščenih proizvodov (tablet).

Preostali škodljivi vplivi

Vsekakor se je v nosečnosti nujno potrebno izogibati X in rentgenskemu sevanju. Pri vsakem obisku zdravnika, ali pri diagnostični preiskavi povejte, da ste noseči. Ne hodite v savne, javne bazene, hidro masažne kadi s toplo vodo, ki lahko pripeljejo do zvišanja telesne temperature. Povišana telesna temperatura je idealna za razvoj urološko-genitalnih infekcij, ki ste jim nosečnice še posebno izpostavljene.

Zdrava prehrana in zdrav način življenja v nosečnosti

Najpogostejši dobronameren nasvet, ki ga v nosečnosti slišite je: »Zdaj morate jesti za dva,« kar seveda ne drži. Nove smernice pravijo, da v prvih treh mesecih nosečnosti ne potrebujete dodatnih energetskih potreb, v drugem tromesečju se poraba energije poveča za 340 kcal/dnevno, v tretjem tromesečju za 452 kcal/dnevno. Podhranjenim ženskam se med nosečnostjo priporoča zrediti za 15-20 kg, pri ženskam z normalno telesno težo za 11-13 kg, pri močnejših ženskah za 7 kg.

V prehrambeni piramidi se dnevno priporoča 20% proteinov (cca 60 gr), 30% maščob in 50 % ogljikovih-hidratov, kar povprečno pomeni 2500 kcal/dnevno, zaužijete veliko sadja (2-4 obroka) in veliko zelenjave (3-5 obrokov), mleka, kruha in žitaric, mesa in ostalih proteinskih obrokov, popiti je potrebno veliko vode in privoščite si skodelico kave.

Vitamini in minerali

V nosečnosti se ne povečujejo samo energetske potrebe organizma, temveč se povečujejo tudi potrebe po mineralih in vitaminih, ki so ključni za rast in razvoj ploda.

Priporočamo standardno multivitaminsko-mineralno tableto za nosečnice, ki vsebuje naslednje nujno potrebne sestavine v času nosečnosti:

  • Železo
  • Cink
  • Kalcij
  • Vitamine B1, B2, B6, B12
  • Folno kislino (vitamin B9)
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin A

Omega -3 maščobne kisline: dobrobit za nosečnico in plod

Omega -3 maščobne kisline spadajo med esencialna živila, torej živila, ki jih za rast in razvoj naše telo nujno potrebuje, vendar jih ni sposobno tvoriti, zato jih moramo vnašati s hrano. Bogat izvor omega -3 maščobnih kislin se nahaja v ribah in lanenem olju. V nosečnosti je pogosto prisotno pomanjkanje vnosa maščobnih kislin, ker nosečnice ne smejo jesti modro ribo, ki je sicer zelo bogata z omega -3 maščobnimi kislinami, vendar obstaja velika možnost vsebovanja živega srebra v njihovem mesu.

Znanstvene raziskave so dokazale, da v času nosečnosti dodajanje omega -3 maščobnih kislin prehrani:

  • Izboljšuje vidne in kognitivne funkcije pri otrocih, učinek je viden do 4. leta starosti
  • Zmanjšuje tveganje preranega poroda in poporodne depresije pri materah.

Med nosečnostjo je pomembna in več kot zaželena zmerna fizična aktivnost in izvajanje vaj prilagojenim nosečnicam, seveda le v primeru, da nosečnost poteka brez zapletov in kontraindikacij.

  • Dojenčku v bočnem položaju, na trebuh položite toplo, vlažno kompreso.
  • Nekateri otroci se hitreje pomirijo, če jih nežno ljubkuje oče.
  • Homeopatsko pomaga chamomilla D 30 in calcium carbonicum phosphoricum D6, pet kapljic vsake dve do tri ure.

Če vsi ti ukrepi ne pomagajo, dajte otroku kapljice proti napenjanju, ki vam jih predpiše zdravnik, ampak ne v stekleničko temveč pol pred obrokom in pol po obroku. Ta sredstva žal niso preverjeno učinkovita.

Naslednji prispevek

Pomembnost vadbe v nosečnosti

13 junija, 2012 0