Wednesday, October 20, 2021


Nosečnost je obdobje devetih mesecev, v katerem se ženska pripravlja na prihod novega družinskega člana ter novo vlogo v življenju. V tem obdobju pa še je posebej pomemben zdrav življenjski slog, katerega sestavlja tudi gibanje. V preteklosti so nosečnicam pogosto svetovali naj se vzdržijo telesne vadbe zaradi tveganja za plod. Hkrati so jim svetovali naj povečajo vnos kalorij v nosečnosti. Danes vemo, da nosečnost ni le stanje poroda in negibljivosti, temveč da je aktiven način življenja med nosečnostjo varen in koristen. Vedno več strokovnjakov porod za žensko enači z naporom, enakim maratonskemu teku, zato se je nanj potrebno dobro pripraviti. 

Gibanje ima pomembno mesto v ritmu vsakdanjega življenja, pozitivno vpliva na telesno in duševno počutje, zmanjšuje stres, ohranja fizično pripravljenost posameznika, dviguje samozavest in samopodobo, še posebej gibanje v naravi, ki ne omogoča le sprostitve, temveč prebudi tudi pozitivne občutke. Športna dejavnost se v nosečnosti priporoča, saj ugodno vpliva na zdravje matere in razvijajočega se otroka. Prav tako redna športna aktivnost pripomore k lažjemu premagovanju nekaterih nosečniških težav, kot so zaprtje, utrujenost, jutranja slabost, zaspanost, bolečine v križu in drugih sklepih.

Mnoge ženske ugotovijo, da je najboljši čas za začetek vadbe drugo trimesečje, ker takrat izzvenijo nosečnostne težave (slabost, bruhanje, utrujenost) iz prvega trimesečja in še niso prisotne fizične omejitve, ki spremljajo tretje trimesečje nosečnosti. Ženske, ki so telovadile pred nosečnostjo, lahko nadaljujejo s svojim režimom vadbe skozi celotno nosečnost in pri tem upoštevajo priporočila za vadbo v nosečnosti. Prej sedečim nosečnicam se pri izvajanju vadbe svetuje, naj se telovadba začne s 15 minutami neprekinjene vadbe trikrat na teden, postopoma pa se poveča na 30-minutne vaje štirikrat na teden. Razumni cilji vadbe v nosečnosti bi bili ohranjanje dobre kondicije v tem obdobju, ne da bi poskušali doseči vrhunsko kondicijo ali trenirajte za atletsko tekmovanje. 

Ko nosečnica prične s telesno vadbo, mora upoštevati, da vadba ni preveč intenzivna. To, da vadba ni preveč intenzivna, pomeni, da nosečnica dejavna v tolikšni meri, da ji je med vajo udobno in lahko med tem tudi normalno govori (»pogovorni test«) ter ni preveč zadihana, v takem primeru govorimo o nizki ali zmerni intenzivnosti.  

Najprimernejše vaje so hitra hoja, kolesarjenje na sobnem kolesu, plavanje ali vodna aerobika, saj te vaje ne povzročajo prevelike obremenitve za sklepe. Med nosečnostjo naj se nosečnica ne loteva novih športnih dejavnosti in se izogiba tistim, kjer obstaja možnost padcev ali poškodb s športnimi pripomočki (svetuje se, da se igre z žogo opustijo). Izogibajo naj se vadbi s poskoki in pretiranemu obremenjevanju trebušnih mišic, zaradi nestabilnosti sklepov se odsvetuje poskoke, tresenja in hitre spremembe smeri. 

Nosečnica mora prenehati z vadbo in poiskati zdravniško pomoč, če ima katerega od spodaj naštetih opozorilnih znakov za prekinitev vadbe med nosečnostjo:

  • vaginalna krvavitev,
  • zadihanost pred naporom,
  • omotica,
  • omedlevica,
  • glavobol,
  • bolečina v prsnem košu,
  • mišična oslabelost,
  • bolečina, rdečina in oteklost meč,
  • prezgodnji porod (znaki: »ženski odteče voda«, popadki),
  • zmanjšano gibanje ploda.
Komentarji
Naslednji prispevek

Kaj je VBAC in kakšne so njegove prednosti?

6 oktobra, 2021 0